Elektriciteit en stroom stopcontacten en laadpalen openbaar vervoer en NS stations
U kent het wel: u bent op reis met het openbaar vervoer en uw telefoon of laptop is leeg. (lege batterij) U moet even bellen. U heeft wel een oplader en oplaadsnoer bij u maar waar kunt u op een station een stopcontact vinden? Wat nu!
Dus is het zoeken naar een elektriciteit stopcontact of USB tappunt. Waar kunt u op een stations een stopcontact of USB elektriciteit oplaadpunt vinden?
Helaas is er op veel openbaar vervoer locaties geen rekenschap gehouden met deze eenvoudige basis behoefte.
Dit is een groot gemis voor veel openbaar vervoer reizigers. Daarom is de oproep van www.elektra-info.nl: Bouw gratis centrale elektriciteit tappunten (stopcontacten of USB) op metro, bus en trein stations. Versnel de renovatie van oudere treinen en bouw stopcontacten in 1e en 2e klas. Elektriciteit is gewoon een basis behoefte voor de reiziger in de 21 eeuw. Ook mede door het niet aanwezig zijn van een (munt) telefooncel. Rover pleit ook voor stopcontacten in alle 2e klas coupés. „Treinreizigers in de 2e klas hebben net zo goed behoefte aan stroom. Het is niet meer van deze tijd om alleen reizigers in de 1e klas van stopcontacten te voorzien, terwijl de 2e klas vol zit met studenten, forensen en young professionals die willen doorwerken. Ze hebben niet het geld om 1e klas te reizen, maar spenderen wel veel uren in de trein.
Zowel stopcontacten in de treinen als oplaadpalen op stations zijn goede ideeën om het comfort voor de reizigers te verbeteren
Stopcontacten in de NS trein
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
NS geeft aan: Wij kunnen momenteel nog geen garantie bieden voor een coupé met stopcontacten. Als deze aanwezig zijn dan is dit alleen in de eerste klas. Sommige dubbeldekkers (VIRM) hebben deze wel maar nog niet alle dubbeldekkers zijn voorzien van stopcontacten. De koploper (ICM) en de nieuwe Intercity Dubbeldekker (DDZ) zijn wel voorzien van stopcontacten in de eerste klas. In enkele reguliere coupés (ICM) zitten stopcontacten in het plafond. (zie foto) Een verlengsnoertje is dan noodzakelijk anders hangt uw telefoon in de lucht. Het gaat echter nog wel even duren voordat u in elke trein in de tweede klas stopcontacten kunt gebruiken. Pas als er een nieuwe trein wordt besteld of bij een renovatie, wordt de NS verplicht om stopcontacten te monteren in tweedeklascoupés.
- Thalys: Zowel in Comfort 1 (1e klas) als Comfort 2 (2e klas) is er een stopcontact bij elke zitplaats.
- ICE International: Zowel in de 1e klas als 2e klas is er 1 stopcontact per 2 zitplaatsen.
- Intercity Berlijn: In de 1e klas zijn er 2 stopcontacten bij de raamplaatsen. In de 2e klas zijn er 2 stopcontacten bij de tafelplaatsen.
- Intercity Brussel: In de 1e klas zijn er stopcontacten in het plafond boven de zitplaatsen.
- Eurostar: In de rijtuigen 5 en 14 van Standard en bij alle zitplaatsen van Standard Premier en Business Premier zijn er zowel Europese als Britse stopcontacten.
- TGV: In de 1e klas zijn er stopcontacten naast de zitplaatsen.
Tip: als u de details bekijkt in de reisplanner App, staat er aangegeven of er een stopcontact aanwezig is (in de vorm van een pictogram 220v) stopcontacten bevinden zich altijd in de 1e klas.
Vanaf 2021 moeten treinen 1e en e2e klas voorzien zijn zijn van stopcontacten
De bedoeling is dat alle coupés van de eerste en tweede klas vanaf 2021 over stopcontacten beschikken. Het gaat dan om treinstellen van nieuwe intercity’s en sprinters.
De afspraak maakt deel uit van een meerjarencontract van de overheid en de NS. De NS moet hieraan voldoen om tot 2025 op het hoofdrailnet te mogen blijven rijden. De NS als ProRail moet de gemaakte afspraken nakomen, omdat anders een boete dreigt. Die kan oplopen tot respectievelijk 6,5 miljoen en 2,75 miljoen euro per jaar. De overheid kan in het uiterste geval bepalen om bepaalde verleende rechten terug te nemen. Daarentegen kunnen de bedrijven een beloning krijgen als ze goed presteren.
Overigens is Nederland later dan België wat betreft het aanbieden van stopcontacten in alle treinstellen. De Belgische vervoerder NMBS doet dit al in bijna alle wagons, hoewel het aantal afhangt van het type treinstel. Nederland / NS loopt dus achter op dit onderdeel.
Stopcontacten op NS trein stations
Helaas is het geen basis feit dat op alles treinstations stopcontacten aanwezig zijn. Meestal zijn ze geen elektriciteit en stopcontacten op het openbare gedeelte.
Amersfoort: Wachtruimte van Centraal station Amersfoort zijn stopcontacten opgenomen. Zie foto. Dus een warme douche voor deze gratis service. Goed voorbeeld.
Breda: de ‘Street Charge’ op perron 5/6. Het o
plaadpunt op perron 5/6 is tot nu toe nog het enige punt op Station Breda. “We kijken even hoe het loopt, hoe het ontvangen wordt.” Verder staat er in Amsterdam ook nog een ‘Street Charger’.
1e Tip: kijk bij de koffiecafés en food courts op het treinstation. Deze bedrijven bieden mogelijk wel stopcontacten aan als service naar hun klanten. Onder de hoge tafels bij Star Bucks zijn stopcontacten opgenomen. (zie foto) En ook bij de lage tafels van de food-courts (die twee ruimtes op Utrecht CS waar alle fastfood-ketens bij elkaar zitten) zag ik onder de tafel stopcontacten. Handig om te weten als U een keer zonder stroom zit.
2e tip: Neem altijd een opgeladen powerbank mee. Bij de rail-catering kunt u ook powerbank kopen of omruilen. Alleen is rail-catering niet in elke trein aanwezig.
NS-stations oplaadpalen voor smartphones
NS-stations lijken voorlopig geen oplaadpalen voor smartphones, tablets en laptops te krijgen. Dat is op te maken uit een brief van de verantwoordelijke minister. Verantwoordelijk minister Mansveld merkt in de brief op dat spoorbeheerder ProRail geen geld heeft om de laadpalen neer te zetten. “ProRail heeft een flinke taakstelling. Daarom is het bedrijf voor elk project waartoe al besloten is aan het bekijken of het beperkt, uitgesteld of afgesteld kan worden. Het toevoegen van een nieuw project zal het financiële probleem van ProRail vergroten en ten koste gaan van andere uitgaven op het gebied van onderhoud en vervanging.”
Tijdens een test op Rotterdam Centraal kreeg de paal per dag zeven gebruikers. Het matige gebruik zou vooral te maken hebben met de lastige instructies van de lader. Het was ook geen gebruiksvriendelijke paal. Omliggende winkeliers zijn er niet over te spreken omdat ze veel vragen krijgen over de het gebruik van het apparaat. Het apparaat is gefabriceerd door Doqu en heeft de naam ChagR meegekregen. Bovendien twijfelt de minister aan het nut van die laadpalen. Opladen bij die palen kost minstens twintig minuten, maar reizigers zouden gemiddeld maar vijf minuten wachten op een trein en dus geen tijd hebben om hun apparaat op te laden. Het neerzetten van de laders op stations kost volgens Mansveld rond 3500 euro per paal.
Stopcontacten in de treinen: status 2018
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.
Sprinter
SGMm:
Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
SLT:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
DDAR/DDM:
Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.
FLIRT (NS en R-NET):
In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
Intercity:
ICMm:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
DDZ:
In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.
VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.
Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.
Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.
Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.
HSL-trein en/of internationaal
ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):
In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.
Thalys:
In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.
ICE:
In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.
IC Berlijn:
In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.
Bron: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stopcontacten-in-de-trein-49499
Voor gebruik van deze informatie zie onze Disclaimer
Bedankt voor deze nuttige informatie.