Elektrische auto wel of geen trekhaak voordelen en nadelen

Elektrische auto trekhaak nadelen en voordelen

Het klimaat akkoord heeft (detail) technische gevolgen, met deze pagina gaat we dieper in op de Elektrische auto trekhaak knelpunten en gevolgen.  Problemen met de trekhaak heeft weer gevolgen voor bijvoorbeeld uw caravan, vouwwagen, aanhangwagen en fietsendrager.

De basis:  in het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95%. Schoon vervoer helpt die doelen te bereiken. Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn.  (bron: Rijksoverheid)  Heeft u nog een auto op benzine, diesel of gas, dan heeft dit op de lange termijn gevolgen voor getrokken voertuigen (met trekhaak) en mogelijk de wijze hoe u met uw (elektrische) auto op vakantie gaat.

elektrische auto met trekhaak
elektrische auto met trekhaak

Zie ook onze kennis site over de voor en nadelen van een elektrische auto klik hier.

Wat zijn de detail gevolgen elektrische auto en trekhaak problematiek, met deze kennis pagina proberen we alle kennis te combineren.

Afkortingen EV / BEV en FEV worden veel gebruikt bij elektrische auto’s.  Dit zijn Amerikaanse / Engelse termen.  De betekenis is:

  • EV = Electric Vericle.  =  elektrische voertuigen
  • BEV = Battery Electric Vericle =  batterij elektrische voertuigen
  • FEV = Full Electic Vericle  = volledige elektrische voertuigen

Is het verstandig om een trekhaak aan aan je elektrische auto te bevestigen ?

Zie onderstaande lijstje van de belangrijkste aandacht of knelpunten:

Minder actieradius

Het grootste nadeel is de actieradius. De actieradius zal aanzienlijk minder zijn met meer gewicht achter de auto zoals caravan, vouwwagen, aanhanger of fietsendrager.  Dit komt door het gewicht wat de auto moet trekken en daarnaast zorgen de extra wielen van een caravan ook voor meer rolweerstand. De reële actieradius van de meeste elektrische auto’s die nu op de markt verkrijgbaar zijn ligt zo tussen de 200 en 500 kilometer op een volle accu. Je kunt je voorstellen dat het verre van optimaal is om bijvoorbeeld tijdens een vakantie naar Zuid-Frankrijk  de aanwezige actieradius als gevolg van het extra trekgewicht enorm word verlaagd,  tot zelfs gehalveerd.

Dit zegt de ANWB over het op vakantie gaan met een elektrische auto. 

Op vakantie gaan met je elektrische auto vergt een andere voorbereiding dan wanneer je met een diesel- of benzineauto gaat. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laadmogelijkheden in het land van bestemming, maar ook de landen die je op je reis doorkruist. We hebben de laadmogelijkheden voor de belangrijkste reisbestemmingen voor je op een rij gezet. (bron ANWB)

Gewicht elektrische auto

Elektrische auto’s hebben dankzij hun zware accupakket al een behoorlijk hoog gewicht. Tel daar nog een vouwwagen, caravan, fietsendrager,  of paardentrailer bij op, en het gewicht is nog hoger. Je kunt je voorstellen dat zo’n zware elektrische auto met volle belading dan ook niet meteen stilstaat als je remt. De Tesla model X is wel specifiek ontwikkeld om massa te kunnen trekken, maar vanwege je lange remweg is het niet verstandig om de andere elektrische auto’s te voorzien van een trekhaak.

Wel dragen, niet trekken

In de meeste gevallen heeft de autofabrikant beslist dat je geen objecten mag trekken met jouw elektrische auto. Toch heeft het Nederlandse bedrijf ‘Brink trekhaken’ hierop ingespeeld. Zij leveren speciaal voor elektrische auto’s een oplossing waarmee je geen objecten kunt trekken, maar waarmee je wel kunt dragen. Zij noemen dit een ‘fietsendrager trekhaak’. Een ideale oplossing voor fietsliefhebbers. Echter vervalt (mogelijk)  fabrieksgarantie van de auto na montage, kijk dit onderdeel goed na bij aankoop nieuwe elektrische auto.

Veiligheid

Het volgende nadeel is de veiligheid. Omdat de trekhaak vaak in de buurt zit van het accupakket, kan deze bij een ongeval het accupakket ingedrukt worden. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, en dit is ook de reden dat er bij sommige merken geen mogelijkheid tot een trekhaak is.

Afstand laadstations of oplaadpunten

De actieradius neem al af bij een zwaar voertuig achter je elektrische auto, hierdoor moet U tijdig een nieuwe laadstation of oplaadpunt opzoeken. Hierdoor kunt u uiteindelijk nooit de maximale actieradius gebruiken.  De Europese dekking is nog niet optimaal en daarnaast kans dat u lang moet wachten.  Dit zijn niet te plannen omstandigheden.

Toekomst, met de elektrische auto + caravan op vakantie?

Aangezien de batterijen van elektrische auto’s steeds beter worden, en de actieradius hierdoor dus steeds groter, kunnen we ons voorstellen dat het op den duur wel mogelijk wordt om een trekhaak te bevestigen achter (elke) elektrische auto. Steeds meer autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s.  Het is dus goed mogelijk dat er komende periode meer elektrische auto’s beschikbaar komen met een betere actieradius, waarbij het “”beter”” mogelijk is om een trekhaak te bevestigen.

Met de elektrische auto op vakantie

Wil je met je elektrisch auto (eventueel met caravan of vouwwagen) toch op vakantie dan vergt dit een enorm geplant.  Voor de heen en terug reis moet je voldoende tijd nemen.

Tevens is het dan hebben van een caravan minder aantrekkelijk, wat doet dit met de huidige caravan en vouwwagen waarde.   Voor extra informatie trekhaak en elektrische auto klik hier

Onderstaande een (deel) overzicht van beschikbare elektrische auto’s in Nederland met trekhaak

Overzicht elektrische auto voor caravan

  • Tesla Model X   (trekkracht maximaal 2268 kg)
  • Audi E-Tron  (trekkracht maximaal 1800 kg)
  • Mercedes EQC (trekkracht maximaal 1800 kg)
  • Volvo XC40 (trekkracht maximaal 1500 kg)
  • Polestar 2 Long Range (trekkracht maximaal 1500 kg)
  • Kia EV6  (trekkracht maximaal 1600 kg)

Overzicht elektrische auto’s met trekgewicht voor een kleine aanhanger

De auto’s voor de caravan zijn dus ook geschikt voor lagere trekkrachten.

  • Jaguar I-Pace  (trekkracht maximaal 750 kg)
  • Tesla Model 3  (Tow package) (trekkracht maximaal 910 kg)  Performance geen trekhaak
  • Volkswagen ID.4  (trekkracht maximaal 1000 kg)
  • Skoda Enyaq  (trekkracht maximaal 1000 kg)
  • Skoda Enyaq iV80  ( (trekkracht maximaal 1200 kg)
  • Ford Mustang Mach-E (trekkracht maximaal 750 kg)

Overzicht elektrische auto voor de fietsliefhebber

De auto’s voor de caravan en aanhangwagen zijn dus ook geschikt voor lagere trekkrachten.

De meeste elektrische auto’s bieden helaas (nog) niet de mogelijkheid om iets te trekken met de trekhaak. Voor de fietsliefhebbers zijn er wel een aantal modellen met de mogelijkheid van een trekhaak voor de fietsendrager, dit zijn de volgende auto’s;

  • Hyundai Kona EV
  • Kia e-Niro
  • Nissan Leaf
  • Volkswagen ID.3

Elektrische bedrijfsbusjes en trekhaak

De trekhaak is bijna onlosmakelijk verbonden aan de bedrijfsbus. Er komen steeds meer elektrische bedrijfswagen op de markt, maar wat hebben die voor trekgewicht?

• Toyota Proace Electric: tot 1.000 kilogram
• Peugeot E-Expert: tot 1.000 kilogram
• Opel E-Vivaro: tot 1.000 kilogram
• Peugeot E-Partner: 750 kilogram
• Maxus Saic EV80: tot 750 kilogram
• Nissan e-NV200: tot 450 kilogram
• Renault Kangoo ZE: 374 kilogram (voor L1) en 322 kilogram voor de (L2)

Er zijn verder nog meer elektrische bestelwagens, denk hierbij aan de Renault Master Z.E. of de Mercedes Benz e-Vito. Echter is het door de beperkte actieradiussen niet mogelijk om een trekhaak te monteren.

Voor nog meer detail informatie trekhaak elektrische auto en alle merken klik op deze  link. 
Caravan gewicht en een speciale E-caravan

Het gewicht van een caravan is echter van groter belang. Er zijn lichte caravans vanaf ca. 750 kg, maar een model met twee assen kan ruim meer dan het dubbele wegen. En net als bij een conventionele verbrandingsmotor geldt ook voor elektrische voertuigen hoe meer gewicht je meeneemt, hoe harder de motor moet werken om een bepaalde snelheid te bereiken.  Uiteindelijk is de impact van een caravan echter niet te voorspellen. Dat hangt af van je rijstijl, de weg, de weersomstandigheden, de caravan, hoe alles is beladen

Ook caravan bouwers hebben niet stil gezeten en er is inmiddels een E-caravan op de markt.  Een caravan die zelf rijdt om de trekkracht voor een elektrische auto te verlagen.   Zie deze e-Caravan ! Met een trekgewicht van maar 100 kg kan deze caravan echt door elke auto met trekhaak getrokken worden, via een 80 kWh accu, 2 elektromotoren die de aandrijving geven, plus ook de accu kunnen opladen en ook zonnepanelen voor opladen.

 

Voor gebruik van deze informatie zie onze Disclaimer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *