Elektrische auto voordelen versus nadelen en oplaadpunt

Elektrische auto uitleg voordeel versus nadeel

Elektrische auto laadpaal
1 van de 19.800 elektrische laadpunten publiek toegankelijk

In 2018 werden in Nederland nieuwe record cijfers gehaald aangaande “”verkopen”” elektrische aangedreven auto.  In 2018 werden totaal 24.024 stuks volledig elektrische aangedreven auto’s extra geregistreerd. Nog nooit zijn zoveel elektrische auto’s verkocht.  Deze 24.024 elektrisch aangedreven auto’s is 5,4 % van de in 2018 verkochte auto’s.  De overige 94,6 % zijn (deels) op benzine, diesel of gas.

Er rijden ca. 39.000  FEV (Full Electric Vehicle) https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfersauto’s in Nederland.  (status 30 nov. 2018).    En 97.815 personen auto’s zijn E-REV en PHEV. (E-REV = Range extended Electrical Vehicle en PHEV = Plug-in Hybrid Electrical Vehicle)

In de hele Europese Unie was in het derde kwartaal van 2018 (volgens de autofabrikanten) 2,1 procent van de nieuw verkochte voertuigen elektrisch.

Noorwegen is koploper en daar is bijna een derde van de autoverkopen al elektrisch. Daarmee is het land koploper in Europa.  Noorwegen zet politiek flink in op belastingvrijstellingen en andere voordelen voor elektrische rijders.

Klik hier voor meer cijfers.

Natuurlijk is de elektrische auto nog volop in ontwikkeling, en zijn de aankoop kosten (investering) nog relatief duur, maar de voordelen zijn groot.

Er zitten nieuwe subsidies in de pijplijn voor de aanschaf van elektrische auto’s – afgesproken in het klimaatakkoord,  maar die worden pas in 2021 van kracht.

Het kabinet wil fors meer elektrische of stekkerauto’s op de weg en stelt dat de kosten binnen het ‘autodomein’ moeten worden opgelost.  Het kabinet wil een wet dat ‘elektrisch rijden het nieuwe normaal’ gaat worden. Dat heeft waarschijnlijk consequenties voor de lagere bijtelling. Die zal op termijn stapsgewijs ook ‘normaal’ worden.

Zal het elektrisch rijden het nieuwe normaal worden

Voordelen van een elektrische auto
Parkeerplek laadstation elektrische auto
Parkeerplek laadstation
  • Het belangrijkste kostenvoordeel voor elektrische auto’s zit in de brandstof. De kosten voor rijden op elektriciteit zijn gemiddeld slechts een derde van de kosten voor rijden op benzine. Thuisladen of laden op het werk is daarbij het voordeligst, laden in de openbare ruimte en vooral snelladen zijn vaak duurder. Het zal echter niet duurder zijn dan rijden op benzine of diesel;
  • Voor volledig elektrische auto’s betaalt u geen MRB (wegenbelasting) tot 2021. Voor plug-in hybride auto’s betaalt u tot 2021 de helft van de normale MRB. Vanaf 2021 betaalt u voor iedere auto de normale MRB. Dat geldt dan ook voor bestaande elektrische en plugin-hybride auto’s. zie deze link .
  • Tot 2021 betaalt u voor een elektrische auto ook geen BPM. Daarom is de aanschafprijs van een volledig elektrische auto niet veel hoger meer dan een auto op benzine of diesel. Ook de bijtelling blijft daardoor laag.
  • Elektrische auto’s zijn stil, lekker voor de rijders maar ook voor de omgevin.
  • Ze zijn schoon, geen gassen, CO2-uitstoot, stank.
  • Ze zijn snel, acceleratie kan met een elektro motor heel snel.
  • De nieuwste technologieën worden moeiteloos toegepast.
  • Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, zeker op motorische delen.
  • Natuur en milieubewust rijden! Wie wil er nu niet een schone en gezonde omgeving voor kinderen en kleinkinderen.
  • Er zijn (tijdelijke) voordelen op financieel gebied: geen bijtelling, subsidies voor aanschaf, geen accijns, geen wegenbelasting.
Nadelen van elektrische auto’s

Zijn er nog nadelen? natuurlijk zijn die er ook.

  • In de eerste plaats zijn de accu’s nog in ontwikkeling om lange afstanden te rijden. Nu is vaak na een paar honderd kilometer een oplaadbeurt nodig. Echter gezien de technologische ontwikkelingen (kijk bijvoorbeeld naar smart-phones) zal dit in de toekomst snel opgelost zijn.
  • Opladen duurt langer dan tanken. Snellaadsystemen worden wel ontwikkeld, maar langs de snelweg zul je toch minimaal een goede lunch moeten nemen om een beetje opgeladen te worden. Er wordt bijvoorbeeld wel gedacht aan ‘accu-wissel’ services, waardoor je een snelle pitstop kunt maken.
  • De stilte… zal wel wennen zijn, je hoort het ‘gevaar’ van een auto minder goed aankomen.
  • De aanschafkosten van de elektrische auto is relatief nog erg hoog.
  • Aanschafkosten van de elektrische laadpaal aan huis.
  • Infrastructuur van oplaadmogelijkheden is nog niet 100 %. Op dit moment (2016) zijn er ca. 23.500 openbare laadstations.  Ritten en tankbeurten moet je goed plannen en hopen dat het betreffende laadstation vrij is? Er zijn verschillende apps en en websites waar je kan zien waar de openbare laadstations zich bevinden.
  • Laden van elektrische auto’s levert een zwaardere belasting op van het elektriciteitsnetwerk of   stroomnetwerk.  Een Tesla opladen geeft een piekbelasting die tien keer zo hoog is als die van een gemiddeld huishouden. Daardoor moet het elektriciteitsnet een grotere capaciteit krijgen, maar tegelijkertijd beschermd worden tegen onderbelasting. Onderbelasting leidt namelijk net zozeer tot blackouts als overbelasting;
  • Prijs van openbare stroom bij een laadpaal lopen erg uiteen. Hier moet nog een beter commercieel systeem voor bedacht worden. Als een laadpaal vrij is ga je natuurlijk niet naar een andere laadpaal;
  • Batterijen :  Hoe kouder het buiten is, hoe korter de actieradius, bij extreme kou kan dit aardig teruglopen.  Onderweg de verwarming hoog  zetten kost dan ook veel stroom (u kunt dan minder kilometers afleggen met een volle accu) waardoor de actieradius verder slinkt.  (zie auto specificatie).  Overigens hebben de nieuwste modellen elektrische auto’s vaak een verwarmde accu, waardoor de winterkou minder invloed heeft op de lagere actieradius.
Door de komst van meer elektrische auto’s zal het elektriciteitsnet moeten worden aangepast om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.

Een elektrische auto opladen kost soms meer energie dan een huishouden in een hele dag gebruikt. Als bestuurders thuiskomen van hun werk en allemaal op hetzelfde moment hun auto opladen, zou dat zelfs het elektriciteitsnet kunnen destabiliseren

Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat een volledige doorbraak de komende jaren niet te stoppen is. Met nieuwe mogelijkheden, nieuwe snufjes, modellen en ideeën zal de auto-industrie een mooi boost krijgen!

Uitleg laadpunt: normaal laden en snelladen:  Klik hier

Totaal zijn er in Nederland 19.782 laadpunten. (publiek toegankelijk)  en 15.523 semi publiek  dus beperkt openbaar toegankelijk) laadpunten.  Dit is zonder de private laadpunten bij particulieren)

Overzicht elektrische auto’s

Onderstaande een overzicht van beschikbare en veelverkochte elektrische auto’s in Nederland.

Bovenaan de meest verkochte elektrische auto in Nederland en onderaan minst verkochte elektrische auto in 2018.

Tesla Model S
Jagua i-Pace
Nissan Leaf
Tesla Model X
Volkswagen E-golf
BMW i3
Hyundai Ioniq
Renault Zoe
Opel Ampera-E
Hyundai Kona

Klik hier voor uitleg alle modellen.  (vanafprijs, actieradius, en laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen)

Financiële afweging keuze elektrische auto of auto op benzine of diesel

De aanschaf van een elektrische auto is aanzienlijk duurder dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel dit is (nog) feit.
Om te komen tot een goede financiële totaal afweging, is het verstandig om naast de aanschafprijs van een elektrische auto ook kijken naar de gebruiksduur en gebruikskosten. Los van de waarde afschrijving (verschilt per auto) zijn de gebruik kosten van een elektrische auto lager dan een auto op benzine of diesel. Zo vraagt de efficiëntere aandrijflijn van een elektrische auto aanzienlijk minder energie voor dezelfde prestatie. Daarbij kent de elektrische auto lagere energiekosten (zie tekst prijs per km vergelijking). Een elektrische auto vergt bovendien ook minder onderhoud: minder bewegende delen en dus minder slijtage. Ook profiteren eigenaren van elektrische auto’s van (tijdelijke) fiscale voordelen: lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen)

Prijs per km vergelijking tussen een elektrische auto en een auto met diesel/benzine motor

Hierbij onze vergelijking tussen een elektrische auto rijden en een auto met diesel/benzine motor (Gebruikskosten).
Een goed ontworpen elektrische auto verbruikt aan de bovengrens gemeten ongeveer 0.15 KWh. per gereden Km. Omgerekend naar 15 Km. Is dit 2,25 KWh aan stroom x 23 eurocent = afgerond 52 eurocent per 15 km. Omgerekend naar een auto met verbranding motor die een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter per 15 Km is elektrisch rijden afgerond een factor 3,2 goedkoper dan een auto op benzine/diesel. Het verschil moet gezocht worden in het prijsverschil tussen stroom en benzine/diesel, en het rendement van de motoren.
Een goede benzine motor heeft een rendement van ongeveer 25%, terwijl het rendement van een goede diesel motor op 30% kan worden geschat.
Het rendement van een goede elektro motor heeft een ongekend hoog rendement van maar liefst 90%, en is superieur aan de verbrandingsmotor.
Bij de verbrandingsmotor wordt immers 70 tot 75% van de energie in frictie en hitte omgezet, en buiten het verwarmen van de binnenruimte van de auto als nutteloos verlies kan worden beschouwd. Het is dan ook niet zo gek dat de meeste elektrische auto’s voor de verwarming/koeling van de binnenruimte een elektrische warmtepomp verwarming gebruiken. De restwarme van een elektrische auto is immers onvoldoende om de auto in herfst/winter te verwarmen.
Helemaal gunstig is als u bij het laden van de elektrische auto ook gebruikt maakt van eigen opgewekte zonne-energie.
Ook hier kunnen we de stroomprijs dan terug brengen van 23 eurocent naar 11 eurocent, en is elektrisch rijden plots in plaats van 3,2 x goedkoper nu maar liefst 6,8 x goedkoper als de benzine/diesel variant.

Filmpje en uitleg voor het opladen van een elektrische auto

Filmpje van enkele nadelen van een elektrische auto

2 gedachten over “Elektrische auto voordelen versus nadelen en oplaadpunt”

    1. De stelling klopt niet, er zijn elektrische auto’s die bij -20 gewoon rijden. Maar de volgende stelling klopt wel: hoe kouder het buiten is, hoe korter de actieradius. De temperatuur van een batterij is van grote invloed op de werking ervan. “Elke batterij is een chemische reactor waarin elektrische energie chemisch wordt opgeslagen”. “Conversiereacties zijn sterk afhankelijk van de temperatuur, zoals elke chemische reactie. Daar zit de verklaring: als het koud wordt, gaat het slechter. Bij kou is de totale afstand die op een volle accu kan worden afgelegd een stuk lager. Dit kan oplopen tot 30 tot 40 %. Dat betekent dat een elektrische auto die normaal maximaal 400 kilometer kan rijden, bij vorst 280-240 kilometer kan afleggen. Afhankelijk van type auto. Dat betekent dus goed opletten en op tijd opladen. Bij de meeste elektrische auto’s staat op het dashboard duidelijk hoeveel kilometer de auto nog kan afleggen. De auto neemt de temperatuur mee als variabele in de berekening daarvoor. De elektrische energie wordt opgeslagen in een tractiebatterij. Sinds de opkomst van lithium-ion wordt ook bij de elektrische auto ook meestal dit type accu gebruik gemaakt. Een tractiebatterij bestaat uit een aaneenrijging van duizenden batterijcellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.