Elektrische auto voordelen versus nadelen

Elektrische auto uitleg voordelen versus nadelen

Voordelen elektrische auto

Parkeerplek laadstation elektrische auto
Parkeerplek laadstation
  • Het voldoen aan de eisen klimaatakkoord.
  • Het belangrijkste kostenvoordeel voor elektrische auto’s zit in de brandstof. De kosten voor rijden op elektriciteit zijn gemiddeld slechts een derde van de kosten voor rijden op benzine. Thuisladen of laden op het werk is daarbij het voordeligst, laden in de openbare ruimte en vooral snelladen zijn vaak duurder. Het zal echter niet duurder zijn dan rijden op benzine of diesel;
  • Voor volledig elektrische auto’s betaalt u geen MRB (wegenbelasting) tot 2021. Voor plug-in hybride auto’s betaalt u tot 2021 de helft van de normale MRB. Vanaf 2021 betaalt u voor iedere auto de normale MRB. Dat geldt dan ook voor bestaande elektrische en plugin-hybride auto’s. zie deze link .
  • Tot 2021 betaalt u voor een elektrische auto ook geen BPM. Daarom is de aanschafprijs van een volledig elektrische auto niet veel hoger meer dan een auto op benzine of diesel. Ook de bijtelling blijft daardoor laag.
  • Elektrische auto’s zijn stil, lekker voor de rijders maar ook voor de omgevin.
  • Ze zijn schoon, geen gassen, CO2-uitstoot, stank.
  • Ze zijn snel, acceleratie kan met een elektro motor heel snel.
  • De nieuwste technologieën worden moeiteloos toegepast.
  • Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, zeker op motorische delen.
  • Natuur en milieubewust rijden! Wie wil er nu niet een schone en gezonde omgeving voor kinderen en kleinkinderen.
  • Er zijn (tijdelijke) voordelen op financieel gebied: geen bijtelling, subsidies voor aanschaf, geen accijns, geen wegenbelasting.

Nadelen elektrische auto’s

  • In de eerste plaats zijn de accu’s nog in ontwikkeling om lange afstanden te rijden. Nu is vaak na een enkele honderden kilometer een oplaadbeurt nodig. Echter gezien de technologische ontwikkelingen (kijk bijvoorbeeld naar smart-phones) zal dit in de toekomst snel opgelost zijn.
  • Opladen duurt langer dan tanken. Snellaadsystemen worden wel ontwikkeld, maar langs de snelweg zul je toch minimaal een goede lunch moeten nemen om een beetje opgeladen te worden. Er wordt bijvoorbeeld wel gedacht aan ‘accu-wissel’ services, waardoor je een snelle pitstop kunt maken.
  • De stilte… zal wel wennen zijn, je hoort het ‘gevaar’ van een auto minder goed aankomen.
  • De aanschafkosten van de elektrische auto vooral de wat grotere zwaardere auto’s zijn relatief nog erg hoog,  gelukkig zijn de kleine elektrische EV in opmars, met een instapprijs van net onder de 20.000 euro.  (Dacia Spring en WLTP actieradius van  ca.190 km)
  • Flinke aanschafkosten van de elektrische laadpaal aan huis, nog veel te weinig openbare elektrische auto oplaad locaties.
  • Infrastructuur van oplaadmogelijkheden is nog niet 100 %. Op dit moment (jan . 2021) zijn er ca. 80.000 openbare laadstations. (op de 360.000 elektrische auto’s)  Ritten en tankbeurten moet je goed plannen en hopen dat het betreffende laadstation vrij is? Er zijn verschillende apps en en websites waar je kan zien waar de openbare laadstations zich bevinden.
  • Laden van elektrische auto’s levert een zwaardere belasting op van het elektriciteitsnetwerk of   stroomnetwerk.  Een Tesla opladen geeft een piekbelasting die tien keer zo hoog is als die van een gemiddeld huishouden. Daardoor moet het elektriciteitsnet een grotere capaciteit krijgen, maar tegelijkertijd beschermd worden tegen onderbelasting.  Onderbelasting leidt namelijk net zozeer tot blackouts als overbelasting;
  • Prijs van openbare stroom bij een laadpaal lopen erg uiteen. Hier moet nog een beter commercieel systeem voor bedacht worden. Als een laadpaal vrij is ga je natuurlijk niet naar een andere laadpaal;
  • Batterijen :  Hoe kouder het buiten is, hoe korter de actieradius, bij extreme kou kan dit aardig teruglopen.  Onderweg de verwarming hoog  zetten kost dan ook veel stroom (u kunt dan minder kilometers afleggen met een volle accu) waardoor de actieradius verder slinkt.  (zie auto specificatie).  Overigens hebben de nieuwste modellen elektrische auto’s vaak een verwarmde accu, waardoor de winterkou minder invloed heeft op de lagere actieradius.  De laatste ontwikkeling is de nieuwe Solid state accu’s deze zijn minder tempratuur gevoelig.
  • Trekhaak knelpunten:  Elektrische auto en trekhaak gevolgen. Nog weinig gekochte elektrische auto’s hebben een trekhaak, bij enkele auto merken en types is er geen trekhaak optie.  Het extra gewicht en de weerstand van b.v. een caravan, vouwwagen of aanhangwagen zorgt voor een enorm lagere actieradius (tot wel 50 procent minder).  En de lagere actieradius van een elektrische auto is al een knelpunt.  Wil je met je elektrisch auto caravan of vouwwagen toch op vakantie dan vergt dit een goede planning. Voor de heen en terug reis moet je voldoende tijd nemen.  Tevens is het dan hebben van een caravan minder aantrekkelijk, wat doet dit met de huidige caravan en vouwwagen waarde.

Voor extra informatie trekhaak en elektrische auto klik hier   We hebben speciaal voor dit onderwerp een kennis pagina gemaakt.

Verbruik elektriciteit elektrische auto

Een elektrische auto opladen kost soms meer elektriciteit dan een huishouden in een hele dag gebruikt. Als bestuurders thuiskomen van hun werk en allemaal op hetzelfde moment hun auto opladen, zou dat zelfs het elektriciteitsnet kunnen destabiliseren

Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat een volledige doorbraak de komende jaren niet te stoppen is. Met nieuwe mogelijkheden, nieuwe snufjes, modellen en ideeën zal de auto-industrie een mooi boost krijgen!

 

Voor gebruik van deze informatie zie onze Disclaimer

3 gedachten aan “Elektrische auto voordelen versus nadelen”

    1. De stelling klopt niet, er zijn elektrische auto’s die bij -20 gewoon rijden. Maar de volgende stelling klopt wel: hoe kouder het buiten is, hoe korter de actieradius. De temperatuur van een batterij is van grote invloed op de werking ervan. “Elke batterij is een chemische reactor waarin elektrische energie chemisch wordt opgeslagen”. “Conversiereacties zijn sterk afhankelijk van de temperatuur, zoals elke chemische reactie. Daar zit de verklaring: als het koud wordt, gaat het slechter. Bij kou is de totale afstand die op een volle accu kan worden afgelegd een stuk lager. Dit kan oplopen tot 30 tot 40 %. Dat betekent dat een elektrische auto die normaal maximaal 400 kilometer kan rijden, bij vorst 280-240 kilometer kan afleggen. Afhankelijk van type auto. Dat betekent dus goed opletten en op tijd opladen. Bij de meeste elektrische auto’s staat op het dashboard duidelijk hoeveel kilometer de auto nog kan afleggen. De auto neemt de temperatuur mee als variabele in de berekening daarvoor. De elektrische energie wordt opgeslagen in een tractiebatterij. Sinds de opkomst van lithium-ion wordt ook bij de elektrische auto ook meestal dit type accu gebruik gemaakt. Een tractiebatterij bestaat uit een aaneenrijging van duizenden batterijcellen.

  1. Ik rijd zelf sinds kort elektrisch. Had veel vragen rondom elektrisch en wist niet waar ik ze kwijt moest. Heb toen gekeken op zakelijkelektrischleasen.nl Ben hier goed geholpen en je kunt eenvoudig vragen stellen via de chat. Zeker een aanrader voor mensen die met vragen rondlopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *